goldberg Experienced.01
A grand piano was spotted and purchased in the basement of a piano salesman in Berlin. The piano is of confused origins. It bears two plated inscriptions, one on the top cover which reads Leipzig, and another above the keyboard indicating the city of Berlin. An ambivalent provenance that would turn out to be serendipitous in the context of the Goldberg Experienced.01 Berlin Session project. After its acquisition the instrument was subjected to considerable modifications to effectively turn it into a prepared piano. The now carefully modified instrument was to reconcile its ambivalent origins by going into action in a Berlin-based artist studio where it would emit Johann Sebastian Bach’s Leipzig-composed Goldberg Variations over a ten-day live recording session. All this culminated in the present album. Having emerged from its subterranean hideout the piano not only reclaimed it musical destiny, it also became an installation-sculpture, an artifact bearing witness to the musical experimentations practiced upon it. In these regards, the instrument truly encapsulates the hybrid nature of the Goldberg Experienced.01 Berlin Session project.
This exploration, based on the encounter between a prepared piano and a classical music composition, was initiated by the artist Patrick Bernatchez and brought to fruition through a close collaboration with the classical pianist David Kaplan. While applying a prepared piano to a classical musical composition is rare, or even unheard of, viewed from a visual arts perspective this combination became an intriguing proposition. In fact, Goldberg Experienced.01 forms part of a broader work cycle titled Lost in Time, in which the artist examines various physical manifestations of the modality of time.
It is particularly the notion of an irrevocable and unpredictable temporal dissolution that is explored in this meeting between the Goldberg Variations and the Leipzig-Berlin piano. Though the notes and tempo are left intact, the at times subtle and at others quite manifest effects of the prepared piano, add an entropic twist to the classical composition by giving it a resolutely contemporary feel. Moreover, in applying only two guidelines—to respect the structure of the piece, and to experiment with chance—the project reveals music as a living material that is subject to the unpredictable and multiple alterations of time.
Bernard Schütze
L'artiste a remarqué puis acquis un grand piano d'une origine incertaine au sous-sol d'un vendeur berlinois. Le piano porte deux inscriptions, l'une, sur son couvercle, indique "Leipzig" tandis que l'autre lit "Berlin" au-dessus du clavier. L'ambivalence de cette provenance va s'avérer fortuite dans le cas du projet Goldberg Experienced.01 Berlin Sesion. Après son acquisition, l'instrument est l'objet de modifications considérables afin de le transformer en un piano préparé. Dès lors, l'instrument scrupuleusement remanié peut renouer avec l'incertitude de ses origines en devenant la propriété d'un artiste basé à Berlin. En effet, l'appareil permet de jouer les Variations Goldberg, originellement composées à Leipzig par Johann Sebastian Bach. l'enregistrement s'est réalisé sur une session de dix jours. La conclusion de ce projet tient dans le présent album. Non seulement le piano redevient maître de sa destinée musicale, mais il se métamorphose aussi en une sculpture-installation, un artefact témoin d'expérimentations musicales. Á cet égard, le piano résume la nature hybride du projet Goldberg Experienced.01 Berlin Session.
Cette exploration, basée sur la rencontre entre un piano préparé et une composition classique, a été initiée par l'artiste Patrick Bernatchez et menée à bien grâce à la proche collaboration du pianiste classique David Kaplan. Il est rare, voire quasiment inédit, de jouer une oeuvre musicale classique sur un piano préparé. Néanmoins, envisagée depuis la perspective des arts visuels, cette combinaison devient très intrigante. Goldberg Experienced.01 fait partie d'un vaste cycle intitulé Lost in Time, dans lequel l'artiste examine diverses manifestations physiques des modalités du temps.
C'est plus particulièrement la notion d'une temporalité dissolue et imprévisible qui est explorée au travers de la rencontre entre les Variations Goldberg.01 et le piano Lipsien-Berlinois. Notes et tempo sont laissés intactes. Toutefois, les effets tantôt subtils, tantôt évidents, du piano préparé, ajoutent une tournure entropique à la composition classique en lui donnant un aspect résolument contemporain. De plus, en imposant seulement deux lignes directives - afin de respecter la structure de l'oeuvre et de laisser entrer le hasard - le projet fait de la musique un matériau vivant, sujet à l'imprévisible et aux multiples altérations du temps.